torsdag 1 april 2010

Sibirien till Belgien istället för Falun

Sibirien möter Belgien, Ungern och Tjeckien i Europacupens första omgång. I Belgien. En andraplats i gruppen ser ut att ge bättre möjligheter till finalspel än en gruppseger. Men Sibiriens Albin Plantin tror inte att klubben kommer att göra några läggmatcher.

Plantin har tidigare spelat boule i Belgien och beskriver det som "speciellt".

De trefaldiga SM-mästarna i trippel kan antagligen inte försvara sitt SM-guld en fjärde gång om de reser till Belgien, eftersom den första omgången av Europacupen spelas under SM-veckans avslutande helg.

Läs mer!

SBF:s ordförande Robert Boström håller med Plantin om att det är tråkigt att de båda stortävlingarna kolliderar. Han lovar att SBF ska ta upp diskussionen om att byta tid för Europacupens första omgång med CEP, det europeiska förbundet, och utesluter inte att man annars kan komma att flytta SM, samtidigt som han förklarar hur den olyckliga krocken har kunnat uppstå.

Läs mer!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Var hittar man datumen när de olika klasserna på SM spelas?
Är de lika varje år? med dubbel som avslutning.

Det var ju samma sak förra året vid EM. Vet man inte vilka datum EM,VM EUROPA CUP spelas innan SM spelas?
Skittråkigt när inte de bästa kan vara med och spela höjdpunkten i Sverige. Vad gör förbundet? Är de en överaskning som vanligt, de kan ju inte fortsätta dubbelboka. Lika värdelöst som att åka till ett DAM-VM och inte veta hur man räknar gruppspelet. Conny

Joachim Andersson sa...

Riktigt tråkigt att de krockar! Men de visste man ju innan svenska cupen skulle avgöras. :-/
Men men.. Tråkigt iaf!

Anonym sa...

Det lag som vinner Svenska cupen, har ju troligtvis landslagsspelare i sinna trupper. Då borde väll SM ändra i programmet att trippeln går först, det är ju trippeln som är de riktiga spelet.
Nu missar många spelare bra matchspel i trippel på SM. Hoppas de är ett Aprilskämt.Conny

Ivar sa...

Man blir bara trött... Förra året var det 4 spelare från olika klubbar så då är det väl lite mer ok, men nu försvinner i princip en hel klubb... Det känns ju inte som att SBF har något att säga till om i Europeiska förbundet över huvudtaget.

Joachim Andersson sa...

Men va tror du Ivar? Tror du allvarligt talat att hela boule världen skulle rätta sig efter Sverige?

Det tror inte jag.

Det känns som att det kommer som en chock att Europa cupen spelas den helgen! Men om man var uppmärksam fanns den informationen innan cupen avgjordes i Sverige.

Vad kommer hända då? Ska ca 3000 personer som sökt om semester och dyligt rätta sig efter 8 pers som ska till Belgien eller tvärtom?

Jag tycker också det är tråkigt att det krockar. Oavsett vilken klubb som vunnit cupen och där med missat en del av SM. Men de kanske man skulle tänkt på innan man anmälde sig till cup spelet...

Ante sa...

Heeelt rätt av Pimmen där.
Skittrisst med krock (trodde oxå detta var ett Aprilskämt)...men nu är det som det är.För mig,som älskar att glo & beundra :-),är detta zkittråkigt och tar bort mycket av glädjen med SM.Ni Sibbar får å andra sidan än änu roligare uppgift,och jag för min del skulle bli ÄNU mer besviken om ni inte sattsade på E-cuppen.Ser fram mot rapps fr er te oss på SM.
Går ju inte,som Pimm säger,få övriga boulevärlden att rätta sig efter oss.Fånig tanke.

Anonym sa...

Det är ju ingen som sagt att boulevärlden ska rätta sig efter oss. Vi skulle ju kunna rätta oss efter boulevärlden, de borde ju inte behöva krocka med europa varje gång. Om alla visste att de krocka, varför la man inte trippelspelet först i programmet på SM. Jag tycker att den enda klassen i SM som räknas är trippeln, resten är utfyllnad.
Vi som tittar på SM finaler förlorar ju också på att minst 2 trippel lag som kan slåss om guldet är borta.
Förstår att en del trippellag i Sverige tycker att det är bra, för då finns chansen att vinna på SM. Fast de kan ju inte vara någon merit när inte de bästa kan vara med. Conny

Ivar sa...

Tycker det är märkligt att det får krocka med ett nationellt mästerskap, men, men...

Ante givetvis kommer vi att satsa 100 % på cupen dvs skita högaktningsfullt i SM och du kan ge dig på att vi kommer rapportera :)

Cupen är för oss vad NM är för Pimsy :)

Anonym sa...

Jag gillar spelare från både Lindome och Coccinelle och beundrar alla spelare som är skickliga/talang och är roliga för en publik att se.

Klart jag hejar på Sibirien, fast jag hejar på alla som representerar Sverige ute internattionelt.
Klart Europa är större och de verkar som de satsar på cupen, helt rätt.
Vet inte om det är min uppgift att se till att elitspelare kan spela de viktigaste tävlingarna. Det finns ju inte så mycket tävlingar av klass så de borde kunna hållas isär. Man ska alltså tänka på det nästa gång att de krockar med SM, 2ggr på 2 år. Ville bara klaga lite, de finns ju fler som är bra på de. Conny

Joachim Andersson sa...

Conny. Klaga är ja bra på! Om jag har något att komma med och tycker något är fel i SAKFRÅGAN!

Jag tycker ocksådet är jävligt synd att Det krockar för Sibirien.
Själv skulle jag vilja möta grabbarna i Sibiren varje tävling, varje helg och varje träningspass. För de skulle utveckla mig, och troligen också dom.
Så ja håller med dig i den biten Conny! Det kan nog även Sibb killarna intyga!
Men som sagt, chocken om att de krocka tycker jag dör mycket. Det fanns att tillgå innan cupen avgjordes.

Ivar! Så sant... NM är en tävling ja skulle kunna betala för att få vara med i! :-) Jag vill ha ett guld i från den tävlingen. Värt alla andra NM medaljer jag har... :-/

Lycka till nu Ivar! Kanske finns det ju en möjlighet att ni kan spela trippeln och Europa cupen! Jag hoppas det!!

Ivar sa...

Tyvärr ser det mörkt ut vad gäller trippeln, verkar inte gå några flyg som lirar...

Ante sa...

Vore väll en idiotisk lösning om det nu gick.Eller?Vilken uppladdning...not.