onsdag 12 november 2008

Rickard vidare till återkvalet

Det blev 36 poäng för Rickard, då han intog ringen på VM-banan. Det började lite trögt med två missar på ensamma klotet, en träff och så en miss igen. Besvikna miner på läktaren förbyttes dock snabbt i glada leenden.

I andra rutan (klot bakom lille) började han med kalle, sedan en trea och så en kalle igen. Niometersskottet missade han dock. På tredje stationen, skott mot klot mellan två andra klot, började det lite olyckligt. En bra träff som borde gett fem poäng blev till en nolla, till Rickards och medhjälparen Henkes bestörtning. Domaren Mike Pegg från England var dock benhård och pekade på att Rickards nedslag var på insideskanten av målringen. Rickard verkade inte låta sig nedslås utan sköt en kalle från sju meter. Sedan blev det tyvärr bara två ettor men 23 poäng efter tre stationer var ändå tre poäng bättre än vad Weibel haft omgången innan. På fjärde stationen, sautén, gick det inget vidare. Det blev en trea och sammanlagt 26 poäng.

Rickard skärpte sig emellertid och träffade lillen både från sex och sju meter. Sedan blev det tråkigt nog två bommar. 36 poäng är dock inte så dåligt. Det kom faktiskt att räcka till omkval. Fyra skyttar går vidare från första kvalet och därefter får de som placerat sig på platserna 5 - 20 kvala om.

Som jämförelse kan nämnas att tysken hade 37 poäng och Weibel stannade på 40. Efter en trög start sköt han alla fyra lillarna! Lite sämre gick det för bulgaren. Han tog inte en enda poäng!
Tills sist visade det sig att Rickard hamnade på 13 plats, bara en lilleträff från kvartsfinal. Weibels 40 poäng räckte nämligen till fjärde plats i kvalet. (En liten reservation dock - då detta skrivs har Thailand inte skjutit klart). Min tippade favorit Pascal Milei vann på 47 poäng. En liten sensation kan rapporteras. Förra årets skytte världsmästare, Carlos Rakotoarivelo, från Madagaskar var här men fick inte ens skjuta. Hans ersättare gick det tyvärr inte så bra för. Hypernervös som han var missade han alla skotten mot ensamt klot. Till sist blev det 31 poäng och det kanske inte ens räcker till återkval. Dramatik i kubik!

I morgon kl 10 kvalas det på nytt. Men då sitter jag i kongressalen och deltar i boulepolitiken. Samtidigt håller jag tummarna för Rickard då kastar sig in i återkvalet.

Lite kommentarer till kommentarerna
Någon påpekar helt riktigt att Litauen inte är debutanter i år. Jag får nöja mig med att konstatera att det är första gången jag ser dem på en boulebana.

Lasse Franck undrar hur långt det är från banorna till hotellet, där detta skrivs. Svaret är 150 men mycket branta meter. Det går att springa mellan banorna och datorn, men av säkerhetsskäl vill jag inte låta datorn stå kvar utan tillsyn på hotellet. Även jag skulle vilja, likt Lasse Franck kunde göra i Turkiet, sitta med datorn i knät, titta på matcherna och referera simultant.

Hör annars gärna av er med frågor, så ska jag försöka besvara dem så gott det går. Jag kan t o m förmedla intryck från spelarna.

Jag har förresten inte nämnt publiken. Det skandinaviska inslaget begränsar sig till en grupp på ca åtta danskar. Och så två svenskar, som jag redan nämnt - Anne och Per Goldéus från Linköping. De kommer säkert att flitigt följa sonens förehavanden på banan. Inmarschen under invigningen följde de noggrant.

Några som intensivt följde Filles inmarsch under invigningen. Fr v Per Goldéus, Anne Goldéus och okänd beundrarinna.

Spelordningen i morgon
Sverige står mycket riktigt över första matchen, då gruppspelet börjar i morgon kl 16. Därefter möter vi i tur och ordningTurkiet, Wales, Belgien, Slovakien, Mauritius och sist Spanien. Om allt går som det ska, borde den sista matchen vara en avgörande match om andraplatsen i gruppen.

För de riktigt intresserade kan nämnas vad som händer om Sverige går vidare. Vinner Sverige gruppen hamnar vi i en pool med tvåan i grupp 2, trean i grupp sju och fyran i grupp 8. Blir Sverige tvåa i gruppen består poolen i stället av ettan i grupp 2, trean i grupp 5 och fyran i grupp 6. Kommer Sverige trea i gruppen blir de övriga i poolen ettan i grupp 8, tvåan i grupp 7 och fyran i grupp 2. Slutligen, om Sverige kommer fyra hamnar vi i en grupp med ettan från grupp 7, tvåan från grupp 8 och trean från grupp 2.

Se där, nu är det bara att tippa lagen i 16-delspoolen.

Gott natt då, säger jag från hotellets bar, där det just nu befinner sig två personer. Jag själv och barmannen som intensivt följer en fotbollsmatch på TV. Vilken? Jo, det är faktiskt en återutsändning av 8-delsfinalen i VM 2002 mellan Sverige och Senegal.

Hasse Hagberg

5 kommentarer:

Ante sa...

Bra rapört där,och bra success.Men frågan var...när (hur dax) börjar Sveriges första fight???Vet man det.Frågar mest för att veta när jag ska ta båten å fara hem fr jobb.Är man intreserad så är man.Mozza.

Lasse Franck sa...

Vi är fler som kommer att hålla våra tummar!

Snyggt jobbat, Rickard!

Lasse Franck sa...

Enligt VM:s hemsida ska trippelspelet starta 15.00 - senegalesisk tid, dvs 16.00 enligt vår tideräkning.

/Den riktige Lasse Franck

Ante sa...

Tack,real one :-).

Ante sa...

Tar du en grogg HH...så tänker då inte jag gnälla.Den är du ju värd :-)