söndag 14 mars 2010

Domaren gör Sibirien rasande - då vänder de och vinner

Albin gör precis vad som behövs - skjuter lillen död.
Så fort den lilla träffat väggen stegar Ivarsson, svart i blicken, fram till domaren Gunnar Rendefors:
"Det är så oseriöst det du gör att det är inte sant", säger han med en röst som darrar av vrede.

Rendefors har precis innan Albin går in i ringen för att skjuta lillen klivit in på banan och givit honom en tillsägelse för att han överträtt minutregeln. I ett uppenbart matchavgörande läge, medan sibirianerna diskuterat möjligjheterna och just fattat sitt beslut.

Albin träffade som sagt lillen. Och Sibirien vinner tre rundor senare matchen.

Då har också Nobel fått en tillsägelse. Men efter det att de spelat sitt klot. Och Ivarsson som precis som domaren klockat dem konstaterar att Rendefors lät de dra över minuten tre gånger innan tillsägelsen kom.

Efteråt skäller Ivarsson ut Rendefors efter noter, kräver att han ska be Albin om ursäkt och ber honom att fundera på om han ska fortsätta döma överhuvudtaget.
"Du har ingenting här att göra - ingenting", säger Ivarsson till domaren.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Björn o co gnällde konsekvent på sina motståndare i Swion för att dom inte kunde hålla minutregeln.. Ha ha och så klarar dom inte det själva patetiskt.

Anonym sa...

Regel finns för att följas. Det är det första man bör lära sig att klara av. Kanske det är spelaren som inte har i boulen att göra. Eloge till domaren.

Anonym sa...

Världsmästaren Bruno Le Boursicaud har 5 motton som en god förebild för boulesporten.
det fjärde var " Respektera domarens beslut"
Kanske något för Björn I och elitansvariga att ta efter.

:)

Lasse Franck sa...

Vi kommer att ha anledning att återkomma till situationen av flera anledningar, kan man konstatera.

Domaringripandet var inte lyckat. Det erkänner till och med domaren själv.

Joachim Andersson sa...

Är det dommaren som bestämmer eller Björn Ivarsson?

Klumpigt av Dommaren.

Men Ivarsson får inte aggera på de sättet heller...

Ivar sa...

Det är lätt att döma ut ett agerande efter att ha läst en text. Men Pimmen du var där och borde ha en bättre bild av vad som hände. Jag är verkligen inte ute efter att jag ska bestämma över domaren eller tycker att jag står över reglerna, det som gjorde att jag reagerade så starkt är sättet som domaren väljer att agera på. Han väljer att gå in i ett matchavgörande läge och säga till oss om tiden när Albin ska in och skjuta lillen. Han har ingen som helst anledningen att gå in på planen och avbryta för att ge oss en första varning. I större seriösa sammanhang tar man sådant efter spelad kula alt direkt med coachen. Det som sedan gjorde att jag ville prata med honom efter matchen gällde främst hans fortsatta agerande under matchen. Då han valde att varna även Nobel (efter spelade kula), sedan stod han och klockade Nobel (det gjorde jag också) då valde han att inte agera vid minst två tillfällen. Jag är INTE ute efter att gnälla på Nobel, min poäng är att han var inte konsekvent för fem öre och hans ojämna agerande störde matchen en hel del. Bör även noteras att även Nobel reagerade på hur han la sig i matchen.

Jag tycker att man måste kunna ha höga krav på domarna, framför allt när det gäller de riktigt stora tävlingarna.

Och efter att ha spelat en hel del internationellt så kan jag garantera att även Leboursicou hade reagerat starkt.

Avslutningsvis så kan jag hålla med om att min reaktion var lite väl stark, jag skulle nog ha väntat en stund till innan jag pratade med domaren.

Joachim Andersson sa...

Jag har faktiskt ingen aning om vad som hände Ivar! Mer än det som står här.
Jag såg dig skälla ut domarn efter noter i sekretariatet.. Och det tycker jag är ÖVER gränsen.
Jag vet att även du tycker det! Men möjligen som du avslutar, du skulle väntat en stund till innan du gick in där.. ;)

Liknande hände oss förra året i finalen Ivar när domaren plockar en kula för oss i en runda! Inte blev vi glada. Men domaren är han som bestämmer på plan. Klumpiga domare som väldigt sportsliga VM domare!