tisdag 23 mars 2010

Domardilemman

Finaldomaren för Svenska Cupen drog på sig kritik som var, minst sagt, skarp. "Uppfriskande", säger Svensk Boules redaktör om domarbråket.
Är det att svära i kyrkan?
Här kan du svära tillbaka.

Hur bör domarna egentligen hantera enminutsregeln?
Är regeln bra?

Har domaren alltid rätt?
Hur höga krav kan man ställa på domarna?
Bör man inte vara tacksam över att det finns folk som frivilligt tar på sig uppdraget att övervaka spelarna och utsätta sig för deras kritik - uppfriskande eller ej?

24 kommentarer:

Anonym sa...

Solklart är det att vi har domare som inte har känsla för när de ska säga till.

Jag är helt säker på att alla inom vår lilla sport håller med om att man som domare ska kunna säga till de som bryter mot reglerna. Men lite känsla tack! Det är det vanligaste problemet vi har i sporten, plumpa personer (förlåt Gunnar R du är säkert en helt fantastisk människa) men boule ska du inte dömma!

OBS: jag var inte där och har inte heller pratat med någon som var där, utan jag gör mitt påstående efter vad jag läst som Lasse har skrivit DS:

// Raspduttarn

Anonym sa...

Måste säga att du besitter en stor dubbelmoral Lasse.

Du kritiserade HH för hans plumpa text om en spelare som deltog i Svenska Cupen, sen rättfärdigar du Björns beteende? Pinsamt

"Till hans försvar skulle man kunna påpeka att domaren inte stoppade honom"
VA?! Björn är väl ändå vuxen nog att inse sådant själv eller måste han bli tagen i örat först?

Anders

Anonym sa...

Domarna får ju inte allt för mycket skäll i våran sport. Tur är väll det, finns inte många av oss. Både i fotboll och innebandy som jag själv spelat sägs det ganska mycket, innan det blir varningar.
Man väntar ju bara på att det ropas domardj...l från en boulepublik.
Curlingen har ju timeout när det blir knepigt, tiden tas när coachen kommit ner från läktaren. Därför brukar coachen gå med myrsteg och sirap i buggarna.

Lärarjäveln sa...

Om Rendefors som domare har jag absolut ingenting att säga om. Jag har aldrig sett honom döma tidigare, jag såg inte den aktuella händelsen och i våran 8-del hade vi aldrig några situationer som krävde hans insats.

Däremot finns en hel del annat att tycka till om i frågan:
- tidsfristen är en väsentlig regel i tävlingar som tillämpar tidsbegränsning av spelet. Här kan maskande vara avgörande för spelets utgång och då tycker jag att varningar och straffskalans övriga steg ska tillämpas för att få spelarna att efterfölja regeln om de bryter mot den. Däremot tycker jag att man i övriga icke tidsbegränsade tävlingar ska se en-minutsregeln som en regel som får spelet att flyta på. Hade vi inte regeln skulle ett lag kunna gå och ta en kaffepaus medan man diskuterar taktiska beslut. Men att låta en varning (vilket det ska vara om det ska vara något) för brott mot regeln påverka spelarna i en mycket känslig situation, är inte till fördel för spelet, domarkåren eller publiken. Domaren är där för att stödja spelarna och spelet i första hand, men även se till sportens bästa.

- jag har sett Ivarsson få ett liknande utbrott för precis samma sak, på Fyrlingen 2008. Dessutom begick domaren ett fel den gången, då han varnade fel lag (det pågick två dubbelmatcher på samma bana). I det läget måste en domare agera utefter hur han själv har agerat. har han dömt rätt och agerat utefter sportens och spelarnas bästa, ska han inte ta någon skit. Har han gjort fel ska han naturligtvis stå för det.

En sak som är viktig när man diskuterar domarfrågor är domarens attityd och domarkårens förhållningssätt utåt. Gör sig domarkåren till en sluten grupp, med ledord som "hederkodex" och "aktoritära uppträdanden", kommer det naturligtvis uppstå en vi-mot-dom-känsla, hos såväl domare som spelare. Vi får aldrig glöma att domaren finns på varje tävling för att spelarna ska ha någon slags rättsäkerhet. Det finns ett regelverk, men självklart måste varje domare ha en mycket fin känsla för hur man utövar sitt yrke och hur man hanterar den maktsituation man besitter. Missbrukas den det minsta är det en katastrof. Missar man uppdraget att se till spelarnas bästa, är det också en katastrof.

Lasse Franck sa...

Godmorgon Anders! (Vilken Anders?)

Som jag ser det är det två helt olika fall du tar upp - som knappast har någonting med varandra att göra ur moralisk synvinkel.

Det första handlade om att få bort både en debatt som inte hade någonting med boule att göra och som riskerade att urarta, och en formulering som du själv betecknar som "plump" och som stred mot de pressetiska reglerna.

Det andra handlar om en diskussion som är i högsta grad relevant för boulen.
Formuleringen du citerar säger egentligen bara att domaren har goda möjligheter att stoppa en spelare han/hon upplever som oförskämd - se 38 § i regelboken.

Om jag hade beskrivit spelarens eller domarens utseende, sexuella läggning, politiska tillhörighet eller etniska ursprung på ett sätt som hade kunnat upplevas som kränkande - då hade jag hållit med dig om storleken på min dubbelmoral.

Ivar sa...

Jag skulle givetvis med lite distans till det hela ha väntat en stund till innan jag konfronterade Gunnar. Det hände dessutom fler incidenter (som Lasse inte har fått med) under matchen som påverkade mitt missnöje. Han klockade bla fler klot som var över minuten som han inte agerade på. Det var det som förgick min kommentar gällande hans opartiskhet.

Värt att notera är också att det var väldigt god stämning mellan oss och NOB i matcherna. Jag tror att de var lika förvånade som jag över domarens agerande.

Jag tycker att denna situation kan likställas med att en domare är helt frånvarande i 2,5 perioder Hockey och i sista halvan av period 3 börjar plocka utvisningar.

Anonym sa...

Hej!!

Jag tycker och har tyckt under åren som jag spelade att många domare är "maktgalna". En av reglerna inom idrotten och för en domare är att han inte skall synas för mycket och påverka spelet. I och med att Boule inte är en idrott på det sätt som ex; fotboll osv. Där domaren har en mer aktiv roll, genom att blåsa frisparkar osv.

En domare i Boule kan gå en lång tävlingsdag utan att behöva använda regelboken utan mestadels genomföra mätningar. Därför har domaren tråkigt och får ingen egentlig viktig roll i tävlingen, han syns inte! Därför ägnar dom sig åt sådana här aktiviteter.

Istället borde domarens viktigaste uppgift vara att påskynda spelet i poolen så att alla matcher kommer igång så snabbt som möjligt på morgonen. Jag är också för en spelande domare, då slipper man "maktgalna" domare som vill synas. Jag har inte åsikt om Gunnar R utan jag pratar om domare som jag möt under mina år som spelare.

Morgan Karlström, Sundsvall

Mattias Thorell sa...

Så rätt, Morgan.

Vet dessutom om många spelare som valt att inte skaffa licens bl.a pga domarens roll.
Förr i tiden märkte man inte av domaren, nu står dom och övervakar allt som görs och mer än gärna varnar trots att alla är nöjda och glada.
Nä, tillåt spelande domare förutom på internationella, nationella och SBF-arrangemang. Då blir det som Morgan säger, ingen tid till att va polis!

Anonym sa...

Sicken idioti.Jag stod 2 meter fr domaren...och uppfattade det som så att han var in å sa till om tiden.Om BI å andra spelare tycker detta är olämpligt undrar man ju var faen vi är på väg.Ska dom kunna ta 2 minuter på sig vid sitt "tänk" när inte andra kan göra det???OAVSETT vikten av tillfälle.Snacka om att inte ha begripit nått.Sen att domaren gör sin tillsägelse vid vad DOM anser vara fel tillfälle...vad faen har det med saken att göra?Det BI & Albin gjorde har dom INTE rätt att göra.Det Domaren skulle gjort var att ge BI en varning.Fortsätter denne BI att tjaffsa...så ut me,n ur hallen och in med en av reserverna.Domarens ord är och ska vara lag.Så är det i ALLA idrotter.

F Ö tycker jag fortfarande att domare behövs...men hellst bättre utbildade sådana där dom vet hur & vad som ska göras.Desutom vore en föryngring inte fel.
Ante

Ivar sa...

Som sagt Ante, det faktum att han hanterade vår tidsöverträdelse annorlunda än vad han hanterade Nobels tidsöverträdelse är det också ok?

Anonym sa...

Precis som Mattias T säger så skall vi självklart ha domare på nationella tävlingar, Internationella tävlingar och mästerskap (DM och SM) Men för en 15 lags trippel en söndag i Sverige med lokala lag, kan vi gott ha en spelade domare.

Mycket möjligt att han bildar det 16:e laget istället för att "sitta" en hel dag och ta pengar i "gage". Bjud på mat och han har chans på prispengar istället. Han hinner även "jaga" på mellan matcherna tillsammans med seket för att få igång poolmatcherna.

När kan man märka av en domare under en tävlingsdag? Jo, när den sena finalen skall påbörjas en söndag och ena laget har 20 mil att köra hem. Då står han där med sin klocka och leker "polis", klockar allt och alla. Har han gjort så under morgonen då alla utfyllnadslagen var kvar i tävlingen, svar Nej! Där försvinner tiden i poolen och man skall fika efter avslutad match, för det är "trevligt" att umgås och spela Boule. Nu på kvällen har domaren blivit less, då skall man slaviskt följa regelboken utan smidighet och känsla för spelet.

Morgan Karlström, Söndag

Anonym sa...

Nix...INTE ok,Ivar.Men att skälla ut (det var ju faxtiskt så) en domare för att han säger till om tiden ÄR inte acceptabelt,vare sig det handlar om mig (skulle det faxtiskt kunna vara),dom eller er.Den (tidsregeln) är för mig viktigaste regeln inom boule,och förmodligen den viktigaste orsaken till att domare behövs.Då ska dessa domare inte behöva stå ut med sånt här skit.
Som jag skrev te dig på min sida...jag förstår den illska du visade,p g a hans lite klumpiga tillvägagångsätt...men förstår inte varför andra regler ska gälla för dig m.fl än andra,vilken situation som än råder och hur viktigt kommande beslut än är.Minut-regeln är ett sätt att göra boulen roligare för alla att utöva.Fanns inte den så stannade jag hellre hemma än att stå å se på evighets-tänkande motståndare/medspelare.

Anonym sa...

Sorry...glömde Ante som underskrift.

Anonym sa...

Jag hävdar inte på något sätt att andra regler ska gälla för mig jag pratar om konsekvent agerandeoch känsla för spelet. Samma regler gällde inte i vår match och domaren gjorde sammanlagt 6 ingripanden där han direkt missgynnade oss. Två av de gångerna i matchavgörande lägen. Men jag ska förklara närmare när vi träffas Ante så tror jag att du kommer få en kanske något större förståelse

Ivar

Anonym sa...

Ok Ivar.Men till sisst kommer allt detta att få folk (SBF tillåmed) att förstå att vi har dom domare vi förtjänar.3 st högt ansvariga + redaktör LF satt ju prexis bredvid när allt detta hände.Borde inte DET få dom att reagera...ta tag i,t.Har ritat en miljon ggr...Domare behövs.Annars är detta ingen sport längre."Tävling" utan domare (som nån härovan förespråkade) är bara en parklek,eller rätt & slätt träning.MEN...bättre utbildning OCH föryngring,åtminstonne nån jäla kontroll på att dom ORKAR gå ner å mäta PÅ RÄTT SÄTT...ger mer handlingskraftiga och alerta domare.Och det är SBF som ska rätta till detta.

Förexten är flärpen,som jag ritat förut,ett riiktigt onödigt "hjälpmedel".Ställer bara till problem och tar tid.Den sketna millimeter man kan få fram med den är och förblir väldigt ovanlig och kloten bedöms därmed lika.Lägg 2 klot 20 cm fr lillen,på exakt lika avstånd.Ta in 10 st domare,en å en,å låt dom mäta.Lovar...ni blir överaskade
:-).
Ante

Markus C4 sa...

Har sett på en del TV-sändningar från Frankrike att de har en klocka som räknar ner, kan inte det vara något. Tycker minutregeln är bra och ska efterföljas men kan vara svårt då man normalt inte har riktig koll på hur lång tid som gått. I hockeyn blir man utvisad två minuter, tänk om inte klockan fanns där utan man fick gå på känn.. Boulen behöver bli mer proffessionell när vi kommer upp på denna nivån vad det gäller utrustning, domare, regler och spelarnas förmåga att efterleva reglerna, det tror jag alla hade mått bäst av. Sen är det väl inte så märkligt att folk reagerar, BI i detta fallet, adrenalinet ska va på topp...och det ska domaren klara, vilket han också gjorde tycker jag. Samma vad gäller domarens insats, en domare har rätt att göra misstag, kanske bättre det än att inte göra något alls. Problemet i Boule tycks vara att "alla känner alla" och då ska ingen sticka upp...varken spelare eller domare...nej lite mer rock´n roll och känslor det dör vi inte av :) varken från domare eller spelare.

Anonym sa...

Det finns fotbollsdomare som gjort mindre "rättvisa" matcher vad gäller bedömningar. Det vet vi alla att oavsett när domare kliver in känns det som ett helt fel läge och att han/hon är oerhört orättvis. Jag säger varken eller om den omtalade situationen(jag var ej där och såg det)men vi skulle må bra av domare som "tog ett kliv tillbaka" vad gäller paragrafrytteri och spelare som blir varnade om dom inte accepterar domslutet(vad gäller mätningar måste det i så fall finnas STORA krav på domarens kunskap, har råkat ut för skitdåliga mätningar för många ggr).

Köhalmi

Anonym sa...

Är det okej att fuska från reglerna så länge inte domarn ser det ?
Sen bli förbanad på att domarn säjer till när han ser att det begås fel?
Alla idrotter där det finns en domare finns det en jävla massa idrottsutövare som försöker fuska på alla möjliga sett. Är det okej att platta ett nedslag på 10 * 10 cm när ett klot gör ett märke på 2 * 2 cm max ? som SAMTLIGA spelare gör oavsett ålder kön motionär landslags spelare som desutom ska vara FÖREDÖMMEN. Håller med dommaren. Gör man fel och han ser det ska det säjas till direkt . Lägg ner det här jävla gnället nu o börja följ reglerna i stället.

hugosson

Ivar sa...

Hugosson, tycker du att det är ok att domaren flyttar lillen vid mätning och inte säger till spelarna? Tycker du att det är ok att domaren säger till ena laget vid ett lilleskott, och sedan 2 rundor senare klockar motståndarlaget (som drar över tiden) och väljer att inte agera? Jag tycker inte att det är något som man som spelare ska behöva acceptera, landslagsspelare eller ej. Jag tycker att man måste kunna ställa högre krav på domare när det kommer till större arrangemang. Just det glömde att domaren sprang in snett framför Albin när han stod i ringen och hade påbörjat sin baksving. Men det är väl också ok, för domaren har ju rätt och allt annat är gnäll, eller?

Jag skulle snarare säga kolla upp fakta innan du börjar gnälla.

Fundera på hur din reaktion, om ovan hänt dig i en av de viktigaste tävlingarna på året när du lagt ner sjukt många träningstimmar, skulle sett ut...

Joachim Andersson sa...

Ivar.
ATT Albin hade ett lille skott framför sig när domaren stiger in spelar ju ingen roll. Det Ska ju inte domaren ta ställning till.
-Oj, nä jag kan inte varna honom nu för han ska skjuta lillen..

Jag hade själv blivit irriterad. Men domaren har ju rätt att agera när regelövertramp sker.

Sen kan ja hålla med att domarna måste bli mer konsekventa. Inget snack om saken.

Att han råkan kliva in när Albin är mitt i svingen gör ju hela storyn lite värre. Men det var säkert inte meningen från hans sida.
Vi alla har någon gång gjort de samma..

Men allt detta på en gång ska man ju inte behöva lida för.

Domaren bestämmer. Även om man inte gillar beslutet varje gång! Sen håller jag med om att domarna måste ha mer känsla för spelet. Men för de måste reglerna hållas!

Anonym sa...

Marcus c4.
Tidtagning som du nämner skulle kräva en funktionär/domare till varje match o finns det folk till detta? Men visst!
Problemet med boulen är att dommaren inte kan se alla matcher samtidigt och därför blir det mycket som förblir osett. Om man som domare lägger märke till att vissa matcher tänjer på minuten så kan man ta ett snack i all välmening med spelarna i båda lagen och säga till dom att dom får skärpa sig. Den bästa domaren är väl den som låter spelet flyta om det inte är graverande regelbrott. Så länge inte motståndaren klagar så behöver inte domaren hävda sin status.

//Göran R

Anonym sa...

Problemet är ju att man dömmer flera matcher. Det gör att man kan ge varning till ett lag som gått över tiden 1 gång. Medans det andra laget gått över tiden flertalet ggr men domaren inte varit närvarande då känns det orättvist.
Det klart att man ska ge varning efter skott eller lägg, står någon i ringen och ska lägga eller skjuta så visa samma respekt som motståndaren och inte störa.
Det tar ju bara längre tid att avbryta och all pallaver efter det.
Följ reglerna och finns det inget klagomål från lagen så låt spelet flyta. Conny

Anonym sa...

Ivar tycker du att det är okej att en domare i fotboll varnar fel spelare ?

Tycker absolut det är okej att domaren säjer till när det tagit längre tid än EN minut oavsett lille skott eller ej.

(Är det varnat sen tidigare så ska ju en kula plockas bort svårt för en domare att göra det efter albin skjutit lillen död)

(Han ska ha beröm som har stake att gå in och döma i tighta situationer.

Han gör tok fel som flyttar lillen utan att säja till spelarna och sen ska han dömma dom lika.

(Om han nu märkte att han flyttade lillen).

Fick själv hårda tillsägelser av sportchefen när jag fokuserade på saker under tävlingens gång som man inte själv kan påverka.

Men det kanske bara gällde mej:-(

Med tanke på hur mycket det fuskas med nedslag tid etc så är det jävligt konstigt att det inte är mer varningar och avstängnigar.

Jag hade blivit lika iriterad som du o det vet du oxå.
Men det är fortfarande domaren som dömmer OCH HELLRE EN AKTIV DOMMARE SOM GÖR FEL NÅN GÅNG ELLER FLERA än någon som sitter på röven i ett hörne o låter OSS spelare fuska på med att göra nedslag stora som rockringar och ta en halv evighet på oss innan vi fattat det enklaste beslut.
E MAN TVEKSAM SÅ SKJUTER MAN ALLTID
hugosson

Anonym sa...

Det finns domare som inte orkar att gå ner på knä och mäta utan står ovanför måttbandet och tittar det hände i en serie match för en tid sen nere i Trelleoborg.