måndag 10 augusti 2009

Anonyma puckon

Förbundsstyrelsens Hasse Hagberg har vid flera tillfällen - på årsmöten och distriktskonferenser - de senaste två åren påpekat att debattklimatet, eller själva förutsättningarna för debatt, förändrats rejält den senaste tiden - och att även Svenska Bouleförbundet påverkas av det.
Jag tycker att det är mycket bra att han tar upp den diskussionen - och att han gör det om igen. Dels därför att den i sig är oerhört viktig. Dels därför att han samtidigt erkänner en svaghet hos förbundsstyrelsen - och det är viktigt som förtroendevald att kunna erkänna också sina brister.

Alla människor som sticker ut hakan på minsta vis riskerar att dra på sig kritik. Så har det alltid varit och så ska det också vara. Alla riskerar också att dra på sig anonym kritik. Ibland kan den vara förvillande lik rena hotelser. Det vet varje känd person, som vareviga månad får ett flertal hotbrev och andra brev från anonyma avsändare.
Ska det vara så också?

Den moderna tekniken och alla de virtuella verkligheter som integrerats i den gamla vanliga, mer jordnära, verkligheten den sista tiden gör att det är ännu enklare att framföra kritik. Både anonym och sådan som inte går under täckmantel. Man kan med bara några tangenttryckningar reagera på det någon annan sagt, gjort eller skrivit.

Det gör att tonen blir en annan. En mindre genomtänkt och överlagd. En många gånger mycket otrevligare.
Liksom att det blir mycket lättare för den som vill slippa stå för det han tycker att tycka.

Hasse Hagberg erkände att förbundsstyrelsen låter sig påverkas av anonyma debatter på olika klotterplank - trots att den är medveten om att det fåtal som för denna debatt inte är representativt.
Det är bra. Att han erkänner det. Det är inte bra att styrelsen låter sig påverkas. Men fullt förståeligt. Det är grymt svårt att stå emot.

Själv skrev jag, efter att ha läst en del anonym kritik av mitt eget arbete, ett inlägg på en av dessa mediokra mötesplatser häromdagen:
"Som redaktör för Svensk Boule kan jag meddela att jag gärna tar emot synpunkter - till min mejl, till min telefon eller på 'min' blogg. Skrivna brev via vanlig brevbärarutdelad post går också bra.
Synpunkter som ventileras på ett klotterplank vars kvalitet är om inte obefintlig så åtminstone hejdlöst skiftande tar jag dock ingen som helst hänsyn till."


Anledningen till att jag publicerade det var bara att jag ville få dem som yttrade kritiken att förstå att jag inte har någon skyldighet att bemöta den, eller ens att läsa den, överväga den, bry mig om den, om den kommer anonymt till någon av cyberrymdens alla avkrokar. Och att min avsikt är att inte låta mig påverkas av den.
Samtidigt har jag vid upprepade tillfällen - på hemsida, blogg och i nyhetsbrev, samt i ´diskussionsforum där personer (verkliga, med namn) är närvarande rent fysiskt (sitter på en stol som någon människa har byggt, öppnar en verklig mun och talar med sin egen riktiga stämma) - talat om att jag gärna tar emot synpunkter och förslag. Och det står jag för. Jag vill verkligen jättegärna ha det.

Men de får komma till mig. Synpunkter som jag själv tvingas leta efter tar jag inte på allvar.

En klotterskribent, som av mig fått uppmaningen att höra av sig "på riktigt" istället, svarade på mitt inlägg: "En undran, ett talande ickesvar. Helt ok statistik. Mitt inlägg hade ingen som helst direkt inverkan. Jag håller mig till denna kanal." Undran ifråga var alltså hans - det "talande icke-svaret" mitt. Han konstaterar att hans inlägg inte hade någon direkt inverkan - därför att han valde den kanal han valde - och att han ska fortsätta välja samma kanal. Med andra ord vill han inte påverka. Inverka. Frågan är vad han vill. Ingenting, verkar det som. Förutom att få skriva av sig lite. Så är det med väldigt många av de anonyma nätskribenterna. Det är ett av skälen att man inte bör bry sig ett skit om dem.

Till SBF:s hemsida finns idag inget diskussionsforum kopplat. Det är tråkigt, tycker jag. Men det var inte mitt beslut - det var förbundsstyrelsens. Faktum är att jag inte ens blev tillfrågad i ärendet - vilket jag i sig tycker var tråkigt och underligt. Jag hade definitivt propagerat för att behålla forumet - om jag hade fått frågan.
Den här bloggen är det bästa jag kunnat åstadkomma för att i viss mån ersätta det försvunna forumet.

I arbetsbeskrivningen för en nattredaktör på en dagstidning ingår att ringa till snuten varannan timme för att kolla om det hänt nåt. Det är ingen rolig arbetsuppgift, men nattredaktören utför den ändå.
En redaktör för en bouletidskrift/hemsida får surfa runt cyberspace i jakt på information och lyssna av också ohyfsade och ointressanta debatter. Det är ingen rolig arbetsuppgift, men han utför den.

Det är därför jag ibland syns också i de mest illaluktande gränderna i cyberrymden. Inte för att jag trivs där.
Men alla - oavsett doft, namn och åsikt - är hjärtligt välkomna hem till mig - hit, eller till min brevlåda och telefon.

Vi hörs.

11 kommentarer:

Lärarjäveln sa...

Bra att du tar upp det där. När jag anmärkte på anonymt pladder på Mariaplanket var det förvånande många som försvarde rätten att skriva anonyma påhopp. För det är just vad det är inom boulesverige: PÅHOPP!!! Jag har inte sett en enda som skrivit ngt vettigt som anonym, so far!

Anonym sa...

Problemet med att bara anonymt ventilera, kladda av sig, skriva lite, etc etc är att det sker på ett pubplikt plank.

Det som du nämner med att folk oftast inte vill påverka (som i fallet du tar upp) är att han/hon gör det på ett publikt plank (vilket jag tror stör många, tillskillnad från ens egen blogg). Det många andra gör idag när de vill skriva "skit" är att de öppnar en blogg eller liknande och där få utlopp för sina tankar och där på den EGNA bloggen är vad som helt tillåtet, men det är när det sker på ALLAS plank som man reagerar eller?

Jag vet uppriktigt inte vad skillnaden är och hur besvärande det är med anonyma inlägg kontra ett inlägg från någon som signat det? Kanske är det ens egna kontrollbehov om att faktiskt VETA vem som skriver eller så handlar det bara om att anonyma inlägg oftast är mer agressivt inriktade och det är just det som hetsar igång en själv?

Detta anonyma inlägg kommer inte vara så intressant eller anonymt speciellt länge till då Lasse kan kolla IP när han vill ;)

Anonym sa...

Håller med föregående....Jag är själv en person som varit en hel del i olika media, tv, radio & tidningar...ibland på gott och ibland på ont. Händer att jag blir baktalad och omnämnd av anonyma på internet, även där både positivt och negativt. För mig handlar det idag mer om en personlig mognad att kunna ta kritik och handla konstruktivt. Förr kunde jag ta väldigt illa vid mig när någon inte var nöjd med det jag gjort eller ännu värre ville ha bort mig.. Idag ser jag det annorlunda och är oftast intresserad av att ta del av deras tankar och synpunkter, om dem sen är anonyma eller inte spelar mig inte så stor roll....Journalister är ofta mycket sämre att ha att göra med då de inte vill komma till rätta med något utan bara vill få en "bra artikel" ur deras synpunkt och har oftats innan valt vilket håll de vill styra den på.

Jag håller på möjligheten att få vara anonym om man vill det, också att de som inte vill kommentera anonyma inlägg ska få välja det....

Vad det gäller Lasse F så tror jag att det handlar om andra saker i detta fallet. Hade jag haft som policy att ignorera anonyma inlägg, varför använder jag då dessutom min blogg för att skapa en diskussion kring detta. Att dessutom använda rubriken "Anonyma Puckon" säger mer om vår käre skribent än de som väljer att vara anonyma. Personligen tycker jag att Lasse F gör ett godkänt jobb men att det finns dem som definitivt kunde gjort det lika bra eller bättre, men så är det alltid. Vet inte heller hur mycket arvode det ges från förbundet och vilka krav man därför kan ställa....

Hur som helst, Ha det så bra alla & Lycka till framöver Lasse!

MVH
"Ett anonymt pucko men en fri själ"

Banger17 sa...

"Personligen tycker jag"... nej, personligen tycker du precis ingenting, det är liksom det som är poängen.

Anonymt däremot har du vissa åsikter, men dem går inte att värdera iom att vi/jag inte vet vem du är. "det finns dem som definitivt kunde gjort det lika bra eller bättre" är ju ett annat starkt uttalande som är precis omöjligt att värdera iom att vi inte blir upplysta om din breda bakgrund inom journalistvärlden...

Personligen, jodå, tycker jag det är puckat. Att tro att man skall kunna bry sig om vad någon tycker om jag inte får en chans att värdera den personens möjligheter att faktiskt ha en initierad åsikt. Särskilt då om åsikten uttrycks i formen "jag tycker" men det i övrigt inte ges några som helst kontruktiva exempel på vad som skulle kunna göras bättre.

Just det handlar den här debatten om för mig. Visst kan möjligheten till anonymitet vara viktig, en sluten omröstning t ex bygger ju onekligen på det, speciellt om det finns en latent risk-/hotsituation (det kan vi vara ganska överens om att det inte gör här, va?). Men om man vill ge någon en ärlig, öppen chans att värdera en åsikt bör man givetvis tala om vem man är. Om någon i Varberg-gänget säger att "så här arrangerar man bäst en tävling" då vet jag att det kommer från någon som vet vad de talar om, men om en anonym skriver samma sak på Maria-planket, då scrollar jag rätt snabbt...

Alldeles oavsett; man kan inte vara personlig anonymt.

/Tommy Gustafsson, Göteborg

Kent Eklöv sa...

Väl uttryckt, Tommy!

/Kent Eklöv, Varberg

Pablo Patron sa...

Skilda världar....

Min åsikt som jag även personligen står för gällande dessa ovanligt vettiga kommentarer ovan är ju naturliga och fungerar samtliga.... i olika världar förstås.

Den dag man har ett FS som tar in åsikter (personliga eller ej) där man skiter i om det är en Blatte, Neger, Zigenare, Lesbisk, Bög, Nazist, Långhåriga, Skalliga, CP-skadade etc...

...så faller ju poängen med att vara anonym. Då kan man ju tycka i sak utan att vara orolig att man inte tas på allvar.

Nu är ju då inte så fallet med vårt förbund, tyvärr.

I Nordkorea fungerar det inte riktigt att gå ut på gatan o säga att man inte gillar ledaren....

bör han/hon slåss för sina åsikter anonymt eller ska han/hon vara tyst?

Det är inget enkelt tema du lyfter upp Lasse ;)

Angående "puckade påhopp" så finns dom utan anonymitet och visst har infosamhället gett dessa luft under vingarna men någonstans får man väl ändå välja att tro på sig själv o även stå för det. Jobbiga lägen uppstår, jag lovar ;)

Hoppas ni reder ut detta och gör världen lite bättre kamrater.

Kram Pablo

Ante sa...

Jag heter Anders "Ante Myran Oraklet" Strand (allt inom citt e egen-valda fjANT-nicks,även om Oraklet kan synas VÄL stöddigt)och tycker...ehh...personligen att mina åsikter å förslag betraktas (felaktigt i mina ögon...åtminstonne allt som mest) mer som ironi och HH/Boströms/SBF/LF-fientliga...TROTTS min ickeanonymitet och seriositet (heter det så?).Men...ähh...det har inte med detta att göra antar jag.:-):-):-):-).
Tycker LF sköter,t bra...men att påstå att kontakten med medlemmar sköts bra med ändast en självstyrd blogg,där eget valda frågor (var skriver man sitt eget tyck & tänk om int på Maria el Oraklet) tas upp,är väl magstarkt (säger azzå inte ATT det påståtts...mer att nån SKULLE kunna påstå,t).Bättre med,som han själv säger,det forum som förr fanns.Funkade bra på slutet...kanse därför det togs bort.Att anonyma "puckon" där ritar...får vi nog stå ut med.
Ehh...blev lite väl parantesfyllt detta va?
F Ö tyck jag näxt viktigaste SVENSKA tävlingen (E-cuppen då)skötts dåligt här.Åtminstonne rappsen INFÖR den.Även här visar det sig att vissa e poppis och andra inte.Vare sig dom e anonyma eller inte ;-).
TakeCare folks.
Mozz.

Ante sa...

"näxt viktigaste svensk-DELTAGANDE tävling" där nånstanns :-).

Lasse Franck sa...

Tjenare Ante!
Jo, vad gäller forumet håller jag ju som sagt med dig.
Vad gäller Europacupen, däremot, har jag svårt att förstå ditt missnöje.

Så fort lottningen hade publicerats försökte jag få tag i LBO:s UK - vilket du ju vet, eftersom jag talde om det för dig då vi diskuterade saken under SM.
Jag har skickat åtminstone två mejl och bett om kommentarer till den (lottningen). Men inte fått några svar.
Om LBO inte har intresse av att medverka i media behöver jag inte tvinga dem.

Men från själva tävlingen kom rapporter regelbundet, så fort det hände något av intresse i Tyskland.
En rätt schysst service till dem som var intresserade av tävlingen, tycker jag.

Snacket om att vissa föreningar skulle vara poppis och andra inte är löjligt.

Ante sa...

Yep.Rappsen UNDER tävlingen funkade bra...därf jag skrev INFÖR tävlingen.Som jag förstod det så mailade du Uffe.Näxta gång är det bättre att du mailar klubben (LBO har sin adress på hemsidan) för vidarebefodran till ansvarig vilken i LBO:s fall torde vara Fredrik...som tydligen funkade bra under själva tävlingen :-).
F Ö ere nu tillf att gå in på Oraklet och läsa lite disk om Vett å även annat tävlande.Finns ju en alldeles utmärkt disk (Anders T ritar mycket bra där t.ex) här redan...men valmöjligheter e aldrig fel.Alla på Oraklet är desutom kända...och inga anonyma puckon ;-).Skulle nån inte vara igenkänbar...så kan jag namnge.Alla där TROR sig ju va kända och har därmed inget emot det:-).

Ante sa...

Jag föredrar Oraklet eftersom du efter SM skrev..."jag ska VILLIGT erkänna att jag ej la nån större uppmärksamhet på vett-boulen":-).
Ante igen ;-).