måndag 12 oktober 2009

Papper eller ej?

Två frågor som ställdes på distriktskonferensen:

Behöver vi ha kvar papperslicensen?
Behöver vi ha kvar tävlingskalendern i tryckt form?

Fördelarna med att plocka bort dem är flera:
Man sparar kostnader - för distribution, för administrativt arbete och för tryck.
Man är snällare mot vår miljö.
Man slipper licenskontroller, risken för att glömma licenser, licensförsäkringar och det jobb som är förknippat med dessa ting.
Man slipper en inaktuell tävlingskalender.

Vilka som har löst licens framgår i SBF Online och det är lätt att kontrollera den vägen.
Tävlingskalendern finns också på nätet - och den som ligger där är, till skillnad från den tryckta alltid, aktuell.

De argument som på distriktkonferensen hördes för att behålla licensen verkade främst vara av nostalgisk natur. Finns det fler?
Och vilka är argumenten för att behålla tävlingskalendern?

Är det bra att spara pengar och papper genom att ta bort de här tryckta tingestarna eller är det bättre att fortsätta lägga pengar på dem? Vad tycker du?

25 kommentarer:

Rickard Nilsson sa...

Tävlingskalendern ska finnas att beställa hos förbundet då en större del av våra medlemmar är veteraner, vilka "inte" har datorvana. Man ska inte behöva bli tvingad att använda en dator för att utöva sin favoritsport, boule.

Ante sa...

Mjaee...är ju vett jag.Tycker själv att det sprids mer med mun mot mun-metoden.Men som Rille säger...kanse borde finnas att beställa.Eller ngra ex te varje klubb räcker.Licensen kan dom ju jätteskippa.Va e den till för egentligen?

Mattias Thorell sa...

Klart som satan att licens och tävlingskalender SKA slopas.
Finns ingen mening alls med dom.

För dom gamla som inte har dator och då ingen tillgång till tävlingskalender, kan be någon kompis fixa det. Eller i värsta fall ringa kansliet och be dom skriva ut och skicka, mot en avgift då!

Så smidigt att anmäla sig via on-line, har man inte betalt licens kan man ju inte anmäla sig. Varför ha licens då?
Och anmäler man sig via tele, är det bara för arrangörsklubben att kolla dem i online.

Jens sa...

Vist lever vi ett datorsamhälle, men tyvärr verkar det som att vissa yngre medlemmer i Bouleförbundet har glömt att huvudparten av alla licenserade spelare är veteraner, en stort grupp som står på gränsen till det nya moderniserade samhället.
Som webbmaster i min egen klubb, ser jag problemen dagligen, med att vi på hemsidan endast når maximalt 50% av våra medlemmer.
Jag anser helt klart att tävlingskalendern skall finnas kvar i pappers form. Denna lilla foldaren ser man flitigt använd vid samträffande i klubben, där framtidiga tävlingar planeras och lagsammmansättning arrangseras.

dagge sa...

För mig är det självklart att vi i dessa tider då miljön behöver hjälp att överleva inte ska sitta och skicka ut en kalender till alla licenserade.
Dessutom är det kostsamt.
Det räcker med att klubben får ett antal skickade till sig- tex en kalender per 10 medlemmar och så får klubben själv lösa vilka som får en kalender.Behöver man mer får man beställa från kansliet.
(för visst är det en del som använder kalendern).

En papperslicens har varit meningslös i många år.

Låt kansliet ägna sig åt viktigare saker.

Lärarjäveln sa...

Papperslicens: nej.
Tävlingskalender: i begränsad form, ja.

Anonym sa...

Om papperslicensen tas bort måste man då visa leg vid tävlingarna, eller löses det på annat sätt?

Om tävlingskalendern i papper försvinner, kommer de medlemmar som inte har någon dator att bli sponsrade, eller blir det ett krav att ha dator för att lösa licens?

En Brell som undrar varför allt måste bli 1:or och nollor

Ante sa...

Krav på dator för att lösa lic???Brellponken...sköter inte klubben det?Jag har då alltid bara betalt in te min aktuella klubb så har dom fixat det.
Och (du blandar ihop det ju) kalendern kommer nog klubbar att kunna tillhandahålla te dom få som så behöver.Själv har jag inte glott i min på dom senaste 3-4 åren :-).
Nä...skippa det där med papperslic å kalender å lägg pengarna på en vettig bouletidning med lite mer breddboule,res å dyl än senast.Med det menar jag INTE att Elitdito ska skippas...mer...blandat.

Anonym sa...

Att kunna få tillbaka bouletdningen genom att inte skicka ut kalendern till alla verkar ju vara vettigt, då kan det kanske t o m vara en artikel om att inte kalenderna kommer ut till alla, utan att man får beställa den själv.

Tänk så här farbror Ante (det var till de som vill ta bort kalendern), om jag inte har någon dator så kan jag inte anmäla mig till någon tävling, om jag inte har någon kompis som har en dator och har tid att anmäla mig. Dessutom måste jag lita på att någon med dator talar om för mig när det är en tävling som jag kan anmäla mig till, om nu någon med dator kan göra det åt mig. Varför ska jag då ha licens?
Hängde farbror med?

Mvh Brell (teknikens bästa vän, när tekniken är vår bästa vän)

Ante sa...

Azzå...så har jag levt dom senaste 4-5 åren.Andra har skött mitt tävlande och lic har jag väldigt sällan lyft upp fr plånboken.Ehh...vad är problemet?

Dom ex DU pratar om är väldigt få. "See...där kommer en blå anka bl alla normala...DEN fan 7:ter vi".Nå sånt ere väll inte tal om va?Den blå faen e jäkligt sällsynt förexten...och kan vid behov få hjälp av klubben,resten av ankorna eller som sagt av datorkunniga vänner som ALLA har.Jisses :-).

Fredrik Holmquist sa...

Det finns väl ingen större användning av licenserna av den enkla anledningen att om man skall anmäla sig till en tävling så kan den arrangerande klubben snabbt kolla upp om människan är medlem och licensierad.

Man kan ju fortfarande ringa in och anmäla sig till tävlingar såvitt jag vet.

Däremot så är det ett generalfel att ta bort tävlingskalendern då man inte kan få tag i telefonnummer/få reda på tävlingar om man inte äger en dator.

Ante sa...

Jo...den har klubben då.Och som jag sa...alltid nån av dom som ska spela som kan anmäla,för näxtan alltid känner nån den som för tillf arrar.Jag är urduktig på on-line...men har inte anm te tävling på 4 år...ändå har jag lirat rätt mycket.Förexten kan väll en enklare form av tävlingsdatum finnas i en eventuell BT.Ahhjja...SBF tar nog nå vettigt beslut om detta.Over & out.

Ante sa...

Läste nyss Pimmens blogg...och HAN kommer med mycket klokt i sitt inlägg om detta där.Får mig att fundera om lite faxtiskt.

Konstigt att bara Rille av elit har tyckt till HÄR.Kan det bero på att dom,prexis som jag,inte gillar åsiktsstyrda forum där man bara kan komentera förutbestämda ämnen?

Joachim Andersson sa...

Jag har inte haft en tanke på att skriva här i detta ämne.

Tack Ante för att du gillade mitt inlagg på min blogg.

För dom som vill läsa mitt inlägg så är det bara att klicka på mitt "namn" där "uppe" så kommer ni till mitt inlägg.

Jag är inte rädd att framföra min åsikt Ante. Vet bara inte om det är så lönt här. Inte SÅ många som faktiskt läser här. Och vad är då meningen?

Lasse Franck sa...

Rätt så många är det faktiskt som läser här.

Den senaste månaden har bloggen haft 1594 unika besökare och 5850 besök, vilket innebär 189 besök/dag.

Joachim Andersson sa...

Okej Lasse. Sorry...
Men ja tror det är i stort sätt samma personer som tittar in här hyfsat ofta faktiskt. Så det rör sig kanske om drygt 50 pers per dag.. OLIKA personer då. Jag själv har varit här 3 gånger i dag tex.

Men förstår vad du menar Lasse.. :)
Inget illa menat.. Men tror inte man löser något med ett inlägg på denna bloggen. Inte på min egen heller. Men mina tankar måste ja ju skriva någonstans. Och min egen blogg kändes som rätt ställe då.. ;)

Ante sa...

Bra Jocke.Min åsikt är alltså att så länge en å samma (LF?) styr ämnena här...så blir det inte mycket mer av,ett heller.Bättre med ett fritt forum typ Maria eller vårt Orakel.Se bara på dig själv Lasse...å på HH.Ni tar in dom ämnen som passar er...och svarar på dom inlägg som passar er.Anonymnt skit typ påhopp på namngiven person är lätt att radera och hålla efter.Menmen...de e ju mitt tyck det...å DET är inte mycket värt
:-).Mozz.

Anonym sa...

Att göra en enkät om papperslicensens vara är synnerligen missvisande, den förmodade grupp (äldre)som vill ha den kvar kan inte ge sin röst då tillgång på dator saknas

Lasse Franck sa...

Ante - här har du ett svar:
Jag är så JÄVLA trött på ditt tjat.

Jag har redan förklarat att jag ville ha forumet kvar.
De ämnen som hamnar här på bloggen är i huvudsak antingen sådana som också återfinns på förbundets sida (för att man ska kunna kommentera dem) eller sådana som inte riktigt fått plats på förbundets sida.

Jag vet inte hur många gånger jag bett om bidrag och tips till sidan. Skicka in några, så kanske man kan kommentera dem i fortsättningen.

Oavsett hur ett forum ser ut antar jag att jag alltid kommer att ha valmöjligheten att låta bli att svara?

Lasse Franck sa...

Anonym - är gruppen som saknar tillgång till dator verkligen så stor? Känner du inte rätt många (äldre) som använder dator? Det gör jag.

Ante sa...

Ställer vilka JÄVLA frågor jag vill här.Om inte DU bryr dig...så kanse andra högre makter tar åt sig så du/vi får vårt högt eftertraktade forum.
Yep.Tjatar vidare då.Azzå...ny enkät ser jag.Dra in på kalender el ej???Beror väll på vad dom insparade pengarna ska gå till.Eller?

Lasse Franck sa...

Ante - naturligtvis ställer du vilka jävla frågor du vill. (Även om du inte ställde någon fråga i inlägget jag bemötte...)

Problemet med sådana som du - som maler på fullständigt urskillningslöst och helt utan finess - är att ni tröttar ut de som läser/lyssnar till den grad att de slutligen slutar läsa/lyssna. Det ni då vill ha sagt som faktiskt är viktigt och klokt löper en akut risk att inte tas på allvar.

Fast det kanske du redan har förstått eftersom du då och då återkommer till att ditt "tyck inte e mycket värt".
Annars är mitt råd att du fokuserar på en eller ett par frågor i taget - de som du anser vara mest angelägna - och att du lägger ner lite möda på att formulera någonting i ämnet för att sedan sprida det inte bara på plank utan också direkt till de närmast berörda eller ansvariga.

Ante sa...

:-).Ahh...jag har mitt sätt å andra har sitt.Jag raljerar säkert för mycket...men föredrar att få fram mitt på det sättet.Folk (dom som vill) förstår nog den seriösa delen av,ett.Vidare har jag mitt sätt för att dölja att jag stavvar så taskigt,vilket en del inte är sena att påpeka.

Senaste frågan t.ex...var då...angående kalenderns vara eller inte vara.
Frågan är enligt mig ofullständig...beror alltså på vad dom insparade pengarna ska gå till.Högre löner hit å dit...kanse,om det är befogat.Till kidz-boule (gratiz lic upp te 20)...kan va nått.Ny BT likt den var på Staffans tid och var 4:e kvartal.Bra.O.S.V.
Men nog är väll DEN frågan befogad...eller?
Ehh...mozz.

Joachim Andersson sa...

Lasse.
Ante har faktiskt en liten poäng i detta.

Som mitt inlägg handlar om på min blogg.
Förr, för 150 kr fick man licens, tävlingskalender, och 4 nummer av BoulePetanque i brevlådan.

Bouletidningen är bortplockad. Jobbet, Tryckningen och Portot för detta är stora summor som förbundet sparat in.

Nu skall man även ta själva licensen och tävlingskalendern från medlemmarna. Och nu kostar dessutom licensen nästan dubbelt så mycket!

Man kan ju faktiskt undra vart alla dessa besparade pengar skall utnyttjas till?
Och skall en arbetstjänst bort från förbundet? För med dessa besparingar och neddragningar kommer det ju bara finnas en hemsida kvar. Och den behöver väl inte 4-6 personer som driver den?

Tankarna är många.
Jag har inget emot om man väljer att förnya sig. Bara man berättar och redovisar vad som händer med alla besparingar och neddragningar när själva avgiften för att få spela hela tiden höjs.

Tack för mig :)

Ante sa...

Ahh...bra där,Jocke :-)