torsdag 31 december 2009

2010 ska trenden vända

Nästa år ska fler ungdomar än i år vara medlemmar av Svenska Bouleförbundet. Arbetet med att vända den vikande trenden för licensierade ungdomar startar genast efter årsskiftet. Den 16/1 hålls en träff i Kristianstad och södra Sverige blir den första region där nya idéer testas.

Fler ledare ska utbildas, fler tävlingar och evenemang för ungdomar skapas, tätare kommunikation och ett eget ungdomsutrymme på hemsidan.

Läs mer här och hitta även Torbjörn Nilssons föredrag - hur många tankar kan överföras från fotbollsvärlden till boulen?

Kommer vi att ha fler unga medlemmar 2010?
Jag tror det.
Gott nytt bouleår!

10 kommentarer:

Ante sa...

Kan gå...men jag tror inte på,t tyvär.Medelåldern för "startande" bouler kommer i ngra år att sakta krypa uppåt...inte neråt.Boule är och kommer altid att så vara...en sport för alla dom som p.g.a ålder lagt ner sin tidigare idrottskariär.
Detta gäller FRÄMST i Stockholm.
Tror arbetet för dessa kidz"jägare" mer hör hemma i byhålorna (f,låt...inte ett dugg illa menat) runt om i zörr där hallar finns.
Här i Stockholm bör vi hellre lägga prio på NYA hallar.Ska vi locka kidz...så lär DET behövas i första hand.För...om kidzen ska spela boule...gör dom det nog hellst inne av flera skäl jag inte drar här och nu.

Anonym sa...

Har hört att de skall göra en nyinspelning av den gamla filmen "Griniga gamla gubbar" .. fast den nya titeln lär bli "Grinig gammal bitter kobbe-bo" ....

Gott Nytt år ..

Lennart " Lelle " Wahlberg

Anonym sa...

Ja du Lelle...du gör som andra...läser mitt som fan läser bibeln.Jag har azzå INTE kritiserat erat arbete som sådant...eller???????
Min profetia var snarare ett inlägg om vad JAG tror boulen är på väg.Erat arbete är givetvis (trodde DU fattade det) föredömligt...och som sagt,i ZÖRR tror jag vpå kidzjakt.Not häruppe.Inte utan hallar.

Anonym sa...

Ante :) du är fruktansvärt snabb med att tycka om olika saker ;) men när:D som jag gjorde då jag bad dig utveckla vad som var fel på dem du "tyckte" om i inlägget om landslagskraven så tystnar du :)

kommentaren jag bad dig utveckla var "I så fall borde vi börja på högre plan.En del i SBF har ju överlevt sig själva..."

genom att skriva följande

"Försöker verkligen förstå vad du menar Ante. Kan du utveckla vad du menar och gärna på ett språk som är begripligt.

I SBF's styrelse sitter idag ..

Robert Boström, Ingela Eriksson,Jeanette Olofsson,Andreas Engelmartin,Hans Hagberg,Arne Teljer Pontus Thuresson, Kicki Wahlberg, Ingrid Wahlbin, (Thomas Carlén o Rasmuss Kling Suppleanter)

Vilka är det nu av dessa som enl dig inte når upp till den standard som du vill ha? Jag gissar att de emottager konstruktiv kritik med öppna armar."

Få nu se dig komma med lite konstruktiva tankar nu istället för att bara "tycka" vilket inte är så himla konstruktivt.

Gott nytt år Lelle

Ante sa...

Ja jisses.HH har överlevt sig själv och en del andra likaså...ehh...enligt mig då.Är väll ingen hemlighet att jag tycker så...vad detta nu har med detta att göra.Är (var) väll lite kritisk te Boströms sätt oxå på visa punkter...men DET drog jag ju när SBF hadde ett VETTIGT forum OCH när vissa saker var aktuella (mörkläggning mm).Berömde ju annars det mesta av deras (SBF:s)arr SM i Växjö...men där var fan inne å läste bibeln igen,om man nu ska ta intryck av det konstiga påhopp nämnda Boström gjorde på MIG efter mitt beröm :-).
Har oxå poängterat att den sittsen får vi nog leva med...då svårigheten att hitta kunnigt å vettigt folk te dessa sysslor är helt uppenbar.Men DET fråntar inte mig rättigheten att tycka till om dittan å dattan.ALLA kan inte tycka lika,Lelle.Vore ju tråkigt och lite FÖR mycket vänstertänk.

Vad det gäller FK/UK:s krav på landslagsspelarna så vill jag minnas att jag ritat ett antal ggr att det är alldeles utmärkt...med frågetecken för en del övningar,men detta tyck verkar jag dela med dom flesta som där är tilltänkta.Var ligger min kritik i det,Lelle?
Och som sagt (LÄS GÄRNA 2 GGR NU)...JAG har inget emot kidz-sattsningen varken nu eller i framtiden...ngt som du verkar fått för dig är fallet (ditt inlägg ovan).DÄREMOT tycker jag det finns en viktigare pryl,nämligen att ta hand om dom som i mogen ålder kommer på att boule finns som tävlings-sport.Många där som man kan öka intresset hos.Och så nämnde jag visst nått om prio 1 för hall/hallar i Stockholm.
Som sagt...fan läser bibeln som hann vill :-).
Men jag poängterar väll särskilt för dig då,Lelle...er sattsning på kidz är och förblir bra,men som sagt...inte prio 1 för MIG.DET tycket kan jag väll få ha.Ledsen att jag inte tyck som dig.Men blir du sur på mig för DET och mycket annat...så ställ dig i kö :-):-).

Eloge te dig dock för att du inte gnäller på min stavvning som många andra gör/gjort...utan mer tar,t på kul.Inte lätt å va dustelektriker (Ehh) med viljan att rita sina tyck.
Må gött.

Markus Viktorsson sa...

För min egen del så gör jag detta främst av två anledningar;

Jag älskar utmaningar och med tanke på hur utvecklingen har varit de senaste åren så kan det troligtvis inte bli mycket sämre. Om och vad detta sen beror på vet jag inte och hade inte tänkt lägga min tid på att analysera det. Sitter någon inne med svaret så tar jag gärna del av det annars får det vara, orkar inte spilla tid på en massa gissningar

Jag tror på ungdomar och på möjligheten som boulen kan ge dem. Det är en sport som borde kunna tilltala ganska många. Med tanke på att vi satsar på 20 licensspelande ungdomar i C4 under året och närheten till andra klubbar så känns det som Södra bör kunna komma upp i 170 lic-ungdomar bara dem (siffran för hela Sverige 2009. Upplever också södra distriktet, både styrelse och medlemmar som hungriga på att se förändringar och förbättringar, har stött på många redan som gärna vill hjälpa till.

Hallar i Sthlm, vad händer med Prins Beril på Djurgården? Verkar va en bra hall som kan rymma en hel del tycker jag.

Tycker det är intressant med diskussioner och självklart ska du tycka Ante!!!

Anonym sa...

Ja,det är DET som är problemet,Markus.Här i Stockholm finns ändast 2 st allmena hallar...alltså 2 st klubbdrivna.Resten (Ett fåtal företagsdrivna typ PB) är inte till för almenheten typ det ni är vana vid.I zörr lever ni på andra möjligheter,sånna som inte Lelle tydligen bryr sig om..och jag är för min del jätteglad för eran skull.Men som sagt ( av mig då)...här i Stockholm är det ett problem av stora mått.Så stora att det inom sporten i sig är oövervinerliga...mycket p g a dyra hyror och en jättekonkurens av andra sporter.Sånna som då är vida mer intresanta än boule.
Min mening,trotts att det retar många,är och föblir...kidz SKA ägna sig åt mer fysiska sporter än boule,schack å dyligt.Inget märkligt med det eg.
Därför menar jag att vi måste inse att jobb med "nybörjare" mer borde ske på högre nivå...typ 40-års-åldern,då folk likt mig fattar att..."Ehh...här e en kul pryl för mig,EFTER min fotb/hockey/handboll/bandy-kariär att pyssla med".
Som sagt,för att förtydliga för andra typ Lelle,...erat kidzjobb är beundansvärt och behövligt...men definitivt inte prio 1.

Lärarjäveln sa...

Boule är en ungdomsidrott som med fördel kan vandra hand i hand med andra idrotter under ungdomarnas uppväxt. Boulen borde kunna fånga upp en hel del ungdomar, oavsett konkurens från andra häftiga idrotter. Jag vet inte hur det ska gå till, men det borde gå!
Jag håller med Ante,ni gör ett jättejobb för boulen med er insats!

Markus sa...

Hej Herman!

Tack för ditt positiva inlägg!

Jag tycker inte boule är mindre häftigt än något annat och det är nog bara så enkelt att smaken är olika, somliga gillar fotboll, andra karate och en del boule. Hur många dem sen är och hur vi hittar dem det är en annan sak. Men som det känns nu så kommer vi lyckas bra med detta, sammanhållning och långsiktighet tror jag är två nyckelord.

Ha det!

Anonym sa...

Det gäller att få en "häftig" stämpel på boulen, då är det många unga som vill börja spela. Varför kan inte SBF köpa in sig i en ungdomsfilm! Det finns säkert nån filmskapare som går att påverka. "Lilja 4-ever" skulle ju kunna haft ett bouletema av namnet att döma! Man får nog vara gränsöverskridande om man vill förändra attityder!
Jag ser många möjliga rollinnehavare framför mig, Ante kan ju spela "Enslingen på skäret" en kul snubbe på en kobbe i österhavet, näää... de va ju en ungdomsfilm ;-)

Göran R